lördag 16 oktober 2010

Köpenhamn t&r


Åter efter en natt i Köpenhamn. P och jag insåg att det var alldeles för lång tid sedan vi gjorde någonting tillsammans, bara vi. Så istället för att vara lite mogna och förvalta månadens sista pengar, spenderade vi dem på en hotellnatt i Köpenhamn. Och det var väl värt varenda öre! Tid att prata ostört, tid att äta ostört (på grekisk restaurang), tid att strosa runt i Köpenhamnskvällen ostört, mitt under pågående kulturnatt. Det var riktigt trevligt, och trots att vi inte varit borta ens ett dygn, känns det som att batterierna är lite mer laddade och att det blir lite lättare att stiga upp på måndag. Att Danmark bara är 45 minuter bort men ändå känns som ett helt annat land (vilket det ju bevisligen också är), är ett stort plus när man vill komma bort ett tag. Vi är trots det väldigt tacksamma för att personalen på just vårt hotell pratade svenska, för danska är minsann ingen barnlek! (och då har jag ändå bott i Skåne typ hela livet, jag borde fatta mer!)

2 kommentarer:

  1. Kul att höra att det var så roligt för er :) Sen har jag aldrig fattat varför men jag vet att danskar har svårare att förstå skånskan än svenskan s a s. En smålänning som undertecknad tycker det borde vara tvärtom :)

    SvaraRadera
  2. Härligt att ni unnade er lite tid tillsammans, det är säkert väl värt ev vändande på slantarna. Sen är det ju lite orättvist kan jag tycka att ni har utomlands så nära inpå knutarna! Jag kommer väl till typ Västerås om jag åker 45 minuter... ;0)

    SvaraRadera