onsdag 27 oktober 2010

Bok-klok

Jag hittade några frågor om böcker som känns lite sådär lagom harmlösa att svara på....

1. Vilken bok läste du senast?
Om vi pratar skönlitterärt så var det Högläsaren av Bernard Schlink. Annars var den allra senaste boken faktiskt Svenskundervisning i grundskolan. Båda ingår i kurslitteraturen till kursen jag läser just nu.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Faktiskt borde jag fortsätta läsa kurslitteratur, men jag tänker nog sticka emellan med nåt skönlitterärt som ligger och väntar, för jag känner mig lite deppig. Det får bli Haruki Murakami Kafka på stranden som en av eleverna rekommenderade och som jag fick i födelsedagspresent av mina kollegor. 

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Det skulle nog kunna vara ganska jämt, fast jag orkar inte räkna efter.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
Jag tänker alltid i bråk. Tredjedelar, hälften, en fjärdedel kvar, osv..

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Mest på titlarna och framsidorna. Ibland för att jag läst någonstans om en författare. Helst inte för att jag blivit rekommenderad, även om jag har börjat inse fördelarna med det också. 


6. När blir en bok för lång?
Jag älskar ju tjocka böcker. Och läser i stort sett alltid ut alla böcker. Jag tycker att bokserien av Robert Jordan (Sagan om Drakens återkomst) är för lång, för jag har väntat på slutet sedan jag började läsa den 1994, och sen gick gubben och DOG innan han blev klar! Då har man hållt på för länge!  


7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Ja, eller till och med hellre. Jag gillar inte de svenska översättningarna, tycker att man tappar känsla.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Jag gör ju inte sånt. Folk får läsa vad de vill och jag tycker om att ha mina skatter för mig själv. 


9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? I så fall , när ger du upp?
Nja. Fast det sitter långt inne. För oftast tycker jag att det finns nåt i boken som tilltalar mig ändå och då fortsätter jag läsa. Jag la ifrån mig en Kafka-bok förra terminen, fast med avsikten att läsa klart den en annan gång, när jag är på rätt humör för en sån bok. Men det är nog i och för sig den enda jag lagt ifrån mig. Eller vänta, det var ju en till, den var så dålig så den lämnade jag till och med på tåget....

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?

Skräck, deckare och relationsdramer fajtas om den titeln, skulle jag tro. Kanske det finns flest deckare eftersom de är så lättlästa att man hinner med många på åtta veckors sommarlov.


Tänk att jag hade lite sånt i mig idag också. Det trodde jag att jag var för trött för, i vanlig ordning...

1 kommentar:

  1. :) Oj, det där med att följa en serie som inte hinner bli klar för författaren dog...yeah...that would suck! Man tycker de skulle inte få påbörja en serie utan att ha ALLA böcker outlined på förhand, så om nåt skulle hända (som, typ, döden) kan de publisera allt som skulle ha hänt...så måste man inte gå o fundera, liksom.

    Synd du känner dig deppig...hoppas paketet snabbar på sig så du förhoppningsvis får lite 'solsken' i vardagen ;D (var ju flygmekaniker strejk här, vilket kan påverka posten...men dom gick tillbaks till arbetet idag, så får ju hoppas allt blir återställt snabbt!)

    SvaraRadera