onsdag 1 september 2010

Ung och vacker (??!)

Det var väldigt länge sedan någon misstog mig för elev senast. Men igår hände det sig att jag skulle in i det klassrum vi för dagen blivit tilldelade, jag hade inge nycklar men en kollega var på väg, så jag stod utanför med mina elever och väntade.


-Ska du ha böcker? (säger en tant som går förbi)
-Eh, nääää, det hade jag väl inte tänkt. (svarar jag förvirrat)
-Går du på OP då?
-Eh, nej... jag ska in i det klassrummet där *pekar* men vi har inga nycklar.
-Var är din lärare då?
-Det är jag som är läraren...
-Jamen säg det då! (svarar tanten och öppnar dörren åt oss.)

Ja, så då tänkte jag idag att jag nog kunde passera för elev idag också…
Lärare ska egentligen betala för skollunchen och det kan jag tycka är alldeles riktigt, men vi har en elev som inte vågar äta själv men som inte får mat hemma och som verkligen behöver äta i skolan. Det föll sig som så att jag blev utvald att äta lunch med eleven, jag som inte ens vill äta pytt i panna. Och eftersom jag var där på högst ofrivillig basis så ville jag absolut inte betala 45 kronor eller vad det är vi betalar. Så jag tittade ner i golvet och låtsades vara yngre än jag är, och HÄPP! Gratis lunch till läraren!
Visst, jag åt ju bara sallad, men ändå…

2 kommentarer:

  1. När man kommit till en viss ålder är det ju alltid roligt att misstas för yngre än man är!
    Men finns det inte pedagogiska luncher eller vad det nu kan heta, då lärarna äter gratis om de äter med eleverna? Tror det är så här i stan, men jag kan ha fel...

    SvaraRadera
  2. Nejdå, du har rätt. På grundskolan finns det pedagogisk lunch, på gymnasiet finns det inte det, inte här i alla fall. Men vi ska få äta gratis med den här eleven, eller om en elevassistent ska gå med på lunchen... Vi har en bra chef som löser sånt, men tills dess är det jag som får smita in och agera elev (gjorde det idag igen hehe)

    SvaraRadera