onsdag 9 juni 2010

Panikångest. Eller nja.

Bara helt vanlig panik, kanske. Lite andnöd på det sen så...
Jo för serni, jag har varit och "shoppat". Som vanligt ute i gooood tid, skolavslutning i morgon och jag har inget att ha på mig. Man vill ju kanske göra dagen minnesvärd för eleverna, men det är inte det lättaste när man får panikkänslor så fort det är dags att handla någonting till en själv. Barnen, okej, mannen, okej, mig själv... Not so okay.
En hel del har så klart att göra med att jag inte passar i storlekar. Eller det är klart att jag gör. Det är komiskt faktiskt, att komma in på H&M och se den stora skylten med "Size 46-56 is beautiful" eller vad det står. Sen finns det typ inte ett plagg som inte ser ut som ett tält eller har skitful färg eller är av nåt konstigt material som ingen vettig människa skulle ta på sig. Om nu stora storlekar var så himla vackra, hur kommer det sig då att utbudet är så skamligt dåligt? Är det för att smala människor vill se så himla mycket snyggare ut än tjocka, att de helt enkelt gör skitfula grejer med paljetter och fula papegojtryck på..? För det räcker inte med att de bara är smalare?
Näää, jag vet, det finns butiker med fina kläder. Bara det att jag inte tänker betala sjuhundra för en t-shirt.
Grejen är väl den också att när man varit stor länge och bara haft skitfula kläder att välja på så har man liksom fått nöja sig med det och i varje fall är det så för mig att jag helt enkelt inte vet längre vad jag skulle vilja ha på mig om jag kunde ta på mig vad som helst. Jag gillar retromode, som 50-tal. Men det är ju inte riktigt JAG.
Men vad är JAG egentligen?

Och angående morgondagen så äger jag faktiskt tre kjolar. Den ena inköpt 2004, den andra 2008 och sen en tredje som jag köpte i höstas och faktiskt har använt i skolan en dag (till elevernas stora nöje: KOLLA, THERÉSE HAR KJOL!!"). Så jag får väl köra lite modern vintage i morgon och återanvända det jag redan har, i brist på annat....




Just det. Finns det någon modeintresserad människa där ute så är alla tips välkomna. Tänk att ni ska klä på en snögubbe kläder, så har ni mig i ett nötskal. (Tack J1 för den liknelsen, btw. "Mammas mage ser ut som en snögubbe")

2 kommentarer:

  1. Ojojoj...I feel your pain! Vi var tydligen ute och pinades med PRECIS samma sak samtidigt. Gubbens syster ska gifta sig på lördag och jag hade absolut inget att ha på mig...hon vill dessutom att jag ska fota bröllopet, så jag måste springa runt klickande synligt :P Snacka om ångest!

    Hittade sööött outfit till flickan...en slips på gummiband som färdig-gör pojkens redan inköpta klädsel...en ny skjorta och slips åt gubben...och sedan var det 'bara' jag kvar. Efter ett stort antal timmar och pinsamma prövningsstunder hittade jag (otroligt not)något som var min storlek (alltså inom 'the beautiful' kretsarna), såg hyfsat bra ut, och var rätt pris!!! O, håll i hatten, för mirakelhistorien är inte slut än...jag hittade 2 av dem!!! (lite lika, men tillräckligt annorlunda att de inte såg ut som samma klänning trots att de var i samma 'serie', typ). Alltså, detta har ALDRIG hänt mig...eller, inte sen jag var ca 19år gammal, dvs ;D. Naturligtvis köpte jag dem båda, så nästa tvångsuppklädningstillfälle slipper jag iaf shopping rundan!

    Ok..förlåt, vet du vill inte höra om hur nån annan lyckades hitta nåt...men ville du skulle veta att jag förstår hur hemskt det är att shoppa för 'finsaker'. Och att ibland...mycket sällan, men ibland...så hittar man något som duger :) Hoppas det går bättre nästa gång, o lycka till med vintage-outfittet imorron. Du blir säkert fin, hur som helst! :D

    SvaraRadera
  2. Hehe ingen fara på taket! Jag förstår att du förstår hur hemskt det är och det är ju lite roligt att vi är ute och har panik tillsmmans fast sådär hundra mil isär ;-)

    SvaraRadera