lördag 3 september 2011

Battle of the Nordic Light

Om jag säger "Rollerderby" säger ni....? Whip it!, kanske? Det gjorde jag, i alla fall. Tills en kompis bjöd in mig via facebook till Battle of the Nordic Light. Hans flickvän är med i Crime City Rollers (Malmö-lag), så han har hängt med dem och plåtat riktigt coola bilder (han är fotograf och utbildar sig till journalist). Hur som helst. Idag var det så äntligen dags. Jag har sett fram emot det jättelänge och köpte biljetter till hela familjen. Istället för att äta sitt lördagsgodis framför TV:n satt barnen alltså i Baltiska hallen i Malmö och tittade på tjejer på rullskridskor som knuffades och körde runt runt.


Jag hade kameran med mig men fotograferade bara den första kvarten eftersom det var alldeles för roligt att titta på matchen (bout). Att sitta och knäppa bilder tycker jag förtar ganska mycket av upplevelsen, oavsett vad det gäller (och därför kan jag väl aldrig räkna mig som en riktig fotoamatör ens, för intresset för att fånga saker på bild ska väl vara större, misstänker jag). Men hur som helst.


Varje lag har fem spelare var på planen. Fyra av dessa är blockers och en är jammer. Jammern är den som tar poäng, de andra (the pack, funkar inte att översätta till "packet") är där för att hjälpa henne att lyckas med detta genom att blocka/tackla motståndarna. Den spelare som har en stjärna på hjälmen är jammer, och man byter jammer samtidigt som man byter uppställning (som i hockey). Första varvet kan jammern inte plocka poäng, men när hon har passerat alla blockers i motståndarlaget blir hon lead jammer och kan börja plocka poäng. Man vet vem som är lead jammer eftersom det finns en domare för varje jammer, och domaren visar ett "L" i luften och pekar på den jammer som plockar poäng.


Varje jam är två minuter lång (en hel bout är 2x30 minuter) och om det är så att båda jammarna har spelat oschysst under första varvet så måste hela jammen slutföras, fast utan lead jammer (och då utan att kunna plocka poäng, om jag fattat det hela rätt). Annars är det lead jammern som kan avsluta ett jam genom att slå sig på höfterna för att domarna ska uppfatta att hon vill avbryta. Under den andra bouten idag körde de väldigt tufft i början och plockade poäng och bytte väldigt snabbt - mycket action!


Man kan bli utvisad i 30 sekunder om man kör för hårt, det gäller både jammers och blockers. Om lead jammern blir utvisad förlorar hon sin lead. Varje spelare som sitter utvisad ger motståndarlaget ett poäng per skalle automatiskt.


Efter första varvet får lead jammern ett poäng per motståndare hon passerar, därför vill ju motståndarna helst inte att hon ska få passera... Tjejen med en rand på hjälmen kallas pivot och är den som håller ordning på the pack och har lite extra strategikoll på det andra lagets jammer.




Crime City vann första bouten överlägset, mycket tack vare Fenix Fortsomfan. Jolin, som hejade på motståndarna från Finland, pekade i häftet på de, i hennes tycke, finaste flickorna. "Polygamy Winehouse", "Cocahontas" och "Tsubutex". Namnen är inte helt rumsrena och lite svåra att förklara för barnen.......


Jag hoppas jag lyckades förklara reglerna någotsånär. Jag kunde dem inte själv i morse, men tror nog att jag har bättre koll nu. Får jag chansen går jag på rollerderby snart igen!

2 kommentarer:

  1. Men, va kul!!! Nåt jag inte vetat något om över huvud taget! Säkert en spännande och äventyrsrik kväll :) O, yay, Jolin som hejar på Finland!!LOL!

    SvaraRadera
  2. Vad härligt att ni blev derbyfrälsta! Nästa match i Malmö kommer att vara den 17:E september, då möter Alaget Berlin Bombshells och Blaget Stockholms Rookies. Hoppas att du kommer!

    SvaraRadera