fredag 30 september 2011

Ljudböcker

Som jag ju har tjatat om åker jag numera buss och lyssnar på ljudböcker istället för att läsa fysiska böcker med riktiga sidor. Det går riktigt bra, faktiskt. Jag har insett fördelarna med att slippa hålla i böckerna, även om jag saknar att få bläddra. Några fördelar är: att man kan äta med både kniv och gaffel och läsa samtidigt; att man kan slippa prata med folk, man bara pekar på hörlurarna, och de flesta på jobbet lyssnar faktiskt på ljudböcker så alla går omkring i sina egna små världar; att man kan gå och läsa; att man kan cykla och läsa; att man kan vika tvätt och läsa; att man kan ligga i sängen med lampan släckt och läsa.... Ja, listan kan göras lång.


Jag började ju med Igelkottens elegans, vilket var helt fel bok att börja med med alla utvikningar om filosofi och annat flummigt. Not good. Sedan dess har jag läst Niceville av Kathryn Stockett, En Dag av David Nicholls, Minnet av en smutsig ängel av Henning Mankell, och nu senast Utrensning av Sofi Oksanen.

Niceville är den "svenska" titeln på en bok som heter The Help. Jättelöjligt att ta en ny titel på engelska om man nu måste ge en bok en svensk titel. Men det är också det enda som är löjligt med denna bok. Niceville går på bio nu också, den ser ut att vara riktigt plastig, vilket jag inte alls tycker att boken är. Den är väl värd en läsning innan man ser filmen. Jag tror att det blir mer djup så, men det kommer inte hindra mig från att titta på filmen...

En långsam bok av typen som jag egentligen gillar var En Dag. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad jag inte tyckte om med den, den var okej, jag tror till och med att jag gillar den rätt mycket, men det är någonting som gör att jag ändå är lite avigt iställd till den. Kanske att personerna i boken aldrig kommer till skott? Sånt irriterar mig. Just do it, som ett känt företag uttrycker saken.

Jag har visserligen hört att Henning Mankell är en bra författare, och när jag var på Malta sträckläste jag alla de där deckarna som han skrivit, men det var mest i brist på svensk litteratur. Med Minnet av en smutsig ängel har nu även jag fått upp ögonen för Mankell. Det var en oväntad historia om en fattig svensk flicka som blir bordellägare i Afrika. Underligt, och bra!

Ikväll läste jag också Utrensning. Det var också en riktigt bra bok, med avsnitt som skär i kroppen på en. Jag vill väldigt gärna läsa fler av Oksanens böcker, hon har varit på min vill-läsa-lista väldigt länge, men jag har liksom inte kommit till skott. Jag är glad att jag gjorde det nu.

Så, det var månadens bokinlägg. Och roligare än så blir det inte en fredagkväll. Som den mångfacetterade kvinna jag är kommer jag nu slänga mig framför TVn och kolla in veckans avsnitt av Project Runway. Från det ena till det andra, liksom.

1 kommentar:

  1. Jag kom in på Mankell via Wallander, men insåg att de som inte var deckare var oerhört mycket bättre, och då tycker jag ändå att deckarna är bra. Ska du läsa någon av hans böcker så ska du läsa Comedia Infantil, om du inte gjort det, som jag tycker är hans bästa!

    Har precis läst klart Minnet av en smutsig ängel. Det var en intressant och ovanlig berättelse, trots att jag nu bara några dagar senare helt glömt hur den slutade märkligt nog.

    Lite naiv tyckte jag den kändes ibland möjligen, men en bra historia.

    Utrensning var det ett tag sen jag läste. Den var inte dålig men det fanns något jag saknade minns jag...

    SvaraRadera