fredag 4 maj 2012

Vad är viktigast?

Jag har just nu stora funderingar kring skolval till Jolin. Det är så många faktorer som spelar in att jag blir snurrig, och att diskutera med den andra hälften, den som också borde intressera sig, känns inte särskilt givande.

Kanske är det för att jag är lärare som det känns extra viktigt för mig att Jolin går på en skola där hennes behov och potential tas till vara på från början. Jag säger inte att man inte kommer göra det på hennes nuvarande ställe, men efter att man ägnat sig åt språk- och räknelekar i ett år, tycker Jolin själv att det är sådär roligt att gå i skolan. Ska det vara så? Hon har ju inte ens börjat skolan än, hon går ju bara i förskoleklass! Skolan jag sneglar åt är BMSL, Bilingual Montessori School of Lund. Där arbetar man åldersintegrerat och lär sig nya språk (engelska, franska) redan från... ja, när man börjar. Är det för amitiöst? Är det för mycket begärt att hon ska lämna sina kompisar för att börja på nytt med nya människor? Blir logistiken för krånglig, det är ju ändå en bit dit? Eller väger kunskapen upp? Kunskapen och kanske känslan av att det kan vara roligt att lära.

Det är hög tid att bestämma sig, att skicka in köanmälan och kanske ändå inte få en plats, men att diskutera något så viktigt här hemma funkar inte. Jag ska istället prata med mina kollegor, som ju är lärare. Och mammor. Och dessutom känner folk på BMSL....

1 kommentar:

  1. Wow...mycket svårt val. Undrar vad Jolin själv vill? Skulle hon vara för ledsen att lämna sina nuvarande klasskamrater..? Vet att min 'R' skulle vara ledsen över det, då det har förbereds så mycket under förskoleåret inför höstens skolstart. Men, säkert skulle han överleva och få nya kompisar på ett nytt ställe åxå...

    SvaraRadera